کلم بروکلی

کلم بروکلی

کلم بروکلی همانند کلم گل گیاهی است یکساله که غنچه گل ودم گل ها به مصرف می رسد .فرق کلم گل باکلم بروکلی دراین است که درکلم گل مجموعه گل ها به صورت فشرده ومحکم به هم چسبیده اند .ولی کلم بروکلی گل ها از فشردگی کمتری برخوردار می شوند در کلم گل دم گل ها کوتاه ولی درکلم بروکلی دم گل ها بلند یاطویل می باشد .درکلم گل رنگ curd  سفید ولی درکلم بروکلی به رنگ سبز ویارنگ های  آنتوسیانین وجوددارد (کلم گل نسبت به بروکلی به گرما حساس است .) «سبزیهای فصل سرد نسبت به خشکی حساس ترند چون ریشه های سطحی دارند به آبیاری زیاد نیاز دارند»  کلم بروکلی نسبت به کلم گل  دمای بالارا بهتر عمل می کند به طور کلی در کلم گل وکلم بروکلی وکلم تکمه ای فاصله کاشت دراندازه وزمان بلوغ تاثیر دارد. چنانچه متراکم کاشت بالا باشد اندازه بخش خوراکی کوچکتر می شود. درکلم بروکلی بعدازاینکه دسته گل انتهائی برداشت شد از محور برگهای پائینی دسته گل های جدیدی تولید می شود به عبارت دیگر درکلم بروکلی چندین curd تولید می گردد ولی در کلم گل فقط curd  در قسمت انتهای ساقه تشکیل می گردد.

شرایط اقلیمی

شرایط اقلیمی کلم بروکلی شبیه کلم گل می باشد کلم بروکلی برای تکامل گل به دمای بالاتری نیاز دارد زمان برداشت موقعی است که غنچه ها باز شده اند وهنوز محکم وسفت هستند ولی نه به محکمی وسفتی کلم گل . هنگام برداشت curd راهمراه بامقداری از دم گل که طول آن به cm 15 می رسد برداشت می کنند برخلاف کلم گل که وقتی curd  برداشته می شود عمر گیاه به پایان می رسد در کلم بروکلی بعداز برداشت curd  مجموعه ای از گل های کوچکی در محور برگها  ظاهر می شود که بعداز ۱۰ماه وکمی بیشتر قابل برداشت می باشد اندازه curd های ثانویه کوچکتر از curd اولیه که درانتهای سلقه تشکیل می شود می باشد. طول دوره رشد کلم بروکلی بیشتر از کلم گل معمولی است.

بروکلی از سبزیهایی است که بهترین فصل آن پاییز و زمستان است و منبع خوب ویتامین c و فیبر است. ساقه بروکلی باید سفت بوده و سر آن بنفش یا سبز تیره باشد. غنچه های آن باید به صورت بسته باشد و گلهای آن زرد نشده باشد. بروکلی را می توانید ۳ روز یا بیشتر در یخچال نگهداری کنید. قبل استفاده از بروکلی را خوب با آب بشویید و برگها و ساقه های سفت آن را جدا کنید و ساقه های نازک و گلهای کوچک آن را خرد کرده و استفاده کنید.

 بروکلی از خانواده کلم هاست و سرشار است از ویتامین های A و D .بروکلی در فصلهای خنک بهترین و بیشترین محصول میدهد . چنانچه برای کاشت از بهترین واریته ها , استفاده گردد و مراحل کاشت و داشت و برداشت طبق دستور العمل و بدقت انجام شود , تولید محصول تداوم می یابد . قسمت خوراکی بروکلی “سر” نامیده می شود . سر اصلی در مرکز و بالای گیاه روئیده می شود . وقتی سر اصلی برداشته و قطع شود , سرهای جانبی شروع به رشد کرده , ظاهر می شوند . در بیشتر مناطق آمریکا در فصلهای بهار و پائیز دو بار محصول بدست می آید .
برای بهترین شروع , نهال کاری در فصل بهار توصیه شده است , زیرا این عمل باعث مقاوم شدن و جایگیر شدن گیاه در زمین می شود . نهال کاری مقاومت گیاه را در برابر گرمای اولیه تابستان زیاد می کند . فصل زمستان مناسبترین زمان برای کاشت مستقیم بذر در زمین می باشد .

* واریته های بروکلی :
۱-
Crusier ( کروزر) : از کاشت تا برداشت ۵۸ روز زمان لازم دارد . کروزر , یکدست , پر محصول و مقاوم در برابر خشکی می باشد .
۲-
Green Comet ( گرین کامت) : از کاشت تا برداشت ۵۵ روز , زودرس و مقاوم در برابر گرما .
۳-
Green Goliath( گرین گالی آت) : کاشت تا برداشت ۶۰ روز , زمان کاشت بهار , تابستان و پائیز و مقاوم در برابر حالتهای سخت .

در میان سبزی های موجود در جهان کلم بروکلی یکی از غنی ترین منابع آهن به شمار می آید و نه تنها به دلیل داشتن خاصیت ضد سرطان بلکه به دلیل داشتن مقادیر قابل توجهی از انواع ویتامین ها(ویتامین CوE)ومواد معدنی توجه بسیاری را به خود جلب کرده است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *