نوشیدنی کامبوچا

دستورالعمل و طرز تهیه شربت نوشیدنی  کامبوجا در منزل

۱-  ۳ لیتر آب را بجوشانید.می‌توانید ۳ لیتر آب مورد نیاز را از سماور و کتری که در حال جوش است بردارید(اگر آب معدنی یا آب تصفیه خانگی باشد بهتر است).

۲-  ۳ عدد ظرف  یک و نیم  لیتری یا دو عدد ظرف ۲ لیتری تهیه کنید.(اگر شیشه‌ای باشد خیلی بهتر است).

پس از جوش آمدن اجاق را خاموش کنید.

۳- مقدار ۴ تا ۵ قاشق غذا خوری چای خشک بدون اسانس معادل ۲۰ الی ۲۵ گرم را  ۱۵ الی ۲۰دقیقه در یک قوری نسبتا بزرگ دم نموده.مقدار آب برای دم کردن را از همان ۳ لیتر بردارید.

۴-چای دم کشیده را از صافی رد کنید و تفاله چای را بگیرید و دور بریزید.

۵-حالا چای دم کشیده  صاف شده یکرنگ را را به سه لیتر آبجوش  اضافه کنید و هم بزنید تا یکنواخت شود.

۶-حالا یک لیوان شکر معادل ۱۸۰ گرم شکر را به آبجوش و چای یکرنگ اضافه نمایید و هم بزنید.

۷-صبر نمائید تا دمای دمنوش با دمای محیط برابر شود(خنک شود یعنی ۲۰ الی ۲۵ درجه سانتیگراد).

۸-مقدار یک الی دو فنجان از مایع شربت استارتر کامبوجا را به ۳ لیتر شربت چای سرد شده اضافه نموده و هم بزنید.توجه اگر مقدار مایع اصلی کامبوجا در دسترس نبود می‌توانید به جای آن از دو قاشق غذاخوری آب سرکه جایگزین نمائید. تا اینجا ما فقط سه لیتر شربت چای ساده آماده کرده ایم.

۹-حالا ۳ لیتر مواد را بطور مساوی در سه ظرف تقسیم کنید. ظرفها باید کمی سر خالی باشند.

۱۰- درون هر کدام از ظرفهای دهان گشاد یک تکه قارچ کمبوجیا  به انداز یک قوطی کبریت مثلا ۵*۵ سانتیمتر بیاندازید.بطوری که روی صافتر و براق آن رو به بالا یعنی سطح آب یا به عبارتی رو به سمت شما باشد.اگر قارچ به ته ظرف یا وارونه شد مشکلی پیش نخواهد آمد. و بعد از چند روز به بالا خواهد آمد.

۱۱-دهانه ظرفها را با یک پارچه کتانی یا مرمر یا یک پارچه نازک با سوراخهای ریز ببندید به نحوی که هوا براى تنفس باکترى‌هاى قارچ بتواند وارد ظرف شود.(همان پارچه کتانی بسته شده روی ظرف به جای درب کفایت می‌کند سپس با یک نخ یا کش پارچه کتانی را ببندید).

۱۲- قارچ کمبوجا باید ۷ الی ۱۰  روز در مایع در محیطی کاملاً نیمه تاریک با دمای ۲۱ الی ۲۸ درجه بماند.بهترین مکان کابینت پائین آشپزخانه می‌باشد.بهترین زمان ۷ روز میباشد البته بستگی به شرایط جوی و محیط نگهداری دارد.در طی این مدت ظرفها را جا بجا نکنید چون لایه های تشکیل شونده قارچ کمبوجا تا ۴ الی ۵ روز به صورت کف بوده و سپس فشرده می شوند.در ار جابجایی صورت گیرد بافت قارچها بهم خورده مدت بیشتری بطول خواهد انجامید تا لایه ها فشرده و پاستیل مانند شوند. فقط از روز هفتم میتوان با پس زدن پارچه بسته شده روی ظرف و مشاهده لایه مورد ذکر شده اقدام به خارج نمودن لایه ها و صاف کردن شربت اقدام کرد.

۱۳-بعد از پایان مدت فوق متوجه خواهید شد که یک لایه قارچ جدید در بالای لایه اولی قارچ مادر بوجود آمده.اگر ضخامت قارچ جدید تکثیر شده به اندازه ۳ میلیمتر یا بیشتر باشد و قارچ جدید سفید و روشن باشد،هنگام بهره‌برداری است.

۱۴-توجّه دستها را خوب بشوئید و یا با استفاده از یک دستکش نایلکس یکبار مصرف یا با یک وسیله غیر فلزی قارچها را از درون ظرفها خارج نمائید و موقتاً درون یک ظرف شیشه‌ای قرار دهید و قارچها قدیم و جدید را که معمولا به هم چسبیده اند زیر شیر آب ولرم یا سرد شستشو دهید و جرمهای دمنوش را با ماساژ دست تمیز کنید  و کمی از مایع همان نوشیدنی جدید بدست آمده خودتان را روی آن بریزید و در یخچال نگهداری کنید.حتما درب ظرف حاوی لایه های قارچ کمبوجا باید کاملا شل باشد تا هوا برای تنفسی قارچها جابجا شوندو از ۳ الی ۶ ماه لایه های قارچ قابل نگهداری هستند. هرکدام از این قارچ‌ها مى‌تواند براى تهیهٔ یک ظرف دیگر نوشیدنى کامبوجا مورد استفاده قرار گیرد.

۱۵- در صورت که لایه های قارچ کامبوجا بزرگ و قطور باشند از کاردها دندنه دار پلاستیکی از فروشگاههای ظروف یک بار مصرف تهیه نمائید.

۱۶-  اگر می‌خواهید شربت آماده شده خودتان صاف و یکدست باشد و تیره و قهوه‌ای رنگ نشود ظرف حاوی شربت کامبوجا را خیلی خیلی آهسته به ظرف دیگری منتقل نمائید وهنگام تخلیه مواظب باشید که به اندازه دو تا سه قاشق جرم ته ظرف به ظرف جدید منتقل نشود زیرا همان جرم باعث کدر شدن شربت کامبوجا می‌شود اگر چنین اتفاقی افتاد می‌بایست ۲۴ ساعت ظرف را ثابت در جایی نگه داشت و عمل صاف کردن را مجددا انجام دهید اگر از یک پارچه توری یا مرمر بسیار ریز برای صاف کردن استفاده کنید بهتر است.

۱۷- شربت قارچ کومبوجا را در یک ظرف شیشه‌اى یا بطریهای نوشابه خانواده مواد نو  در یخچال نگهداری نمائید و درب ظرف را کمی شل کنید تا زیاد گازدار نشود .

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *