روش شناسایی قارچ خوراکی از سمی

چگونگی تشخیص قارچ خوراکی از قارچ سمی

قارچ ها انواع خوراکی نیز دارند که زیرشاخه بازیدیومایکوتا و از نوع قارچ چتری هستند.قارچ های خوراکی دارای گونه‌های متفاوت با خصوصیات رویشی و مرفولوژی گوناگون است و در تمامی دنیا انتشار دارد. در هر کشور بنا بر ذائقه و فرهنگ مردم آن و شرایط اقلیمی منطقه گونه‌ها و رقم‌های خاص، رشد و پرورش می‌یابند.قارچ خوراکی ماده غذایی سالم ، لذیذ و سرشار از پروتئین ، انواع ویتامین‌ها ، املاح و آنتی‌اکسیدانت‌ها است که با دارا بودن طعم ، بو و بافت مطبوع در سراسر جهان طرفداران زیادی دارد .اما قارچهای سمی نیز وجود دارند که استفاده از این نوع قارچها عوارض جبران ناپذیری دارند و در بسیاری از مواقع منجر به مرگ می شوند.

قارچ

برای شناسایی قارچهای خوراکی از قارچهای سمی راه های زیادی وجود ندارد ولی با توجه به اهمیت این موضوع در این مقاله به آموزش شناسایی قارچ خوراکی از قارچ سمی پرداخته ایم.

روش شناسایی قارچ سمی از خوراکی :

 برای شناسایی قارچهای سمی از خوراکی فقط یک راه دقیق و مطمئن وجود دارد و آن هم آزمایشگاه است و فقط شناسایی جنس و گونه کافی نیست زیرا در بین قارچهای خوراکی، قارچ سمی و در بین قارچهای سمی، قارچهای خوراکی وجود دارد.

اما به صورت صحرایی روشهایی وجود دارد اما دقیق نیستندکه عبارتند از:

۱)     اگر در یک آب جوش جوشانده شود بخارات حاصل از قارچ سمی، قاشق نقره ای را سیاه می کند.

۲)     اگر قارچ سمی را در شیر خوراکی بیاندازیم شیر را می برد.

۳)     قارچهایی که پایه آن در کیسه ای قرار دارد سمی است.

۴)  نوعی قارچ که کلاهک آن قرمز با دانه های سیاه می باشد قارچی است بسیار سمی که قدرت آن را دانشمندان در جزء قویترین سموم قرار داده اند.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *